Slide background

BMI

BMI staat voor Body Mass Index, een index om de verhouding tussen lengte en lichaamsgewicht aan te geven. BMI berekenen gaat met de normale BMI formule niet op voor kinderen en is enkel voor volwassenen van 18 jaar en ouder.
De berekening is je gewicht in kilogrammen, gedeeld door het kwadraat van je lengte in meters.
images
Over het algemeen wordt een BMI tussen de 18,5 en 25 als gezond beschouwd. Bij een BMI onder de 18,5 spreken we van ondergewicht. Een BMI van meer dan 25 wordt als overgewicht beschouwd en bij een BMI van meer dan 30 heb je ernstig overgewicht of obesitas.
bmi-tabel-1024x584kleiner

Misschien ben je een gespierde atleet of gewichtheffer. Dan kan je deze methode niet gebruiken. Voor alle andere mensen geeft de BMI een goede indicatie. Maar zelfs met een gezonde BMI kun je ongezond bezig zijn.

Veel mensen berekenen alleen hun BMI, hierdoor kan bekeken worden of je een gezond gewicht hebt. Maar een gezond gewicht zegt niet altijd alles. Vaak hebben mensen een gezond gewicht, volgwns hun BMI en toch een verhoogd gezondheidsrisico. Dit komt vaak door buikvet. Buikvet zorgt zelfs voor een verhoogd risico dan een te hoog BMI. Daarom is het ook belangrijk om de middelomtrek te meten.

Buikomtrek meten

Een van de makkelijkste manieren om te berekenen of je overgewicht hebt is door de buikomtrek op te meten. De buikomtrek is heel eenvoudig te meten met een meetlint en geeft een goede indicatie over het gevaarlijkste vet wat je kunt hebben: buikvet.

Door de buikomtrek te meten kun je zien of je gezondheidsrisico’s loopt, omdat je hiermee de omvang van de risicovolle vetmassa meet.

Zelfs als iemand volgens b.v. de BMI index een gezond gewicht heeft kan deze teveel buikvet hebben waardoor hij gezondheidsrisico’s loopt.

De buikomtrek opmeten is heel eenvoudig. Neem een meetlint en meet halverwege de bekkenrand en de onderste ribbenkast ( oftewel de taille). Blaas nu goed uit (niet smokkelen) en meet de buikomtrek.

Wanneer je de buikomtrek hebt opgemeten kun je in deze tabel zien of je verhoogde gezondheidsrisico’s hebt.

Laag risico Verhoogd risico Sterk verhoogd risico
Mannen < 94 cm 94 tot 99 cm > 100 cm
Vrouwen < 80 cm 80 tot 89 cm > 90 cm

 

Mensen met een te grote taille omvang hebben een verhoogd risico op diabetes en hartziekten.

Wil je wat buikomvang verliezen?

Teveel buikvet is heel ongezond! Als je een verhoogd risico hebt dan zou ik zeker actie ondernemen om iets aan je buikomvang te doen.

Je kunt bijvoorbeeld starten met het gezondheidsprogramma De Eetlijn. Dit is een uniek programma waarin alle basisaspecten van een vitaal en gezond leven in een handzaam programma zijn samengebracht. Het is ook een bewustwordingsproces over wat goede voeding voor jouw lichaam doet. Tijdens het programma eet je lekker en gevarieerd. Zelfs meer dan genoeg. Je wordt hierbij ondersteund met tal van heerlijke recepten. GEZOND(er) afvallen zonder het vervelende jojo-effect. Echt waar, het kan!

Wil jij  ook gezonder worden en  afvallen?

Lees dan hier meer over het gezondheidsprogramma De Eetlijn.

 

Je bent geïnteresseerd in gratis recepten?

Een recept wat eenvoudig is klaar te maken, wat vrij is van geur-, kleur- en smaakstoffen, wat
past in een gezonde leefstijl en wat geschikt is voor het hele gezin.

Vul hier je gegevens in voor de gratis gezonde Eetlijn recepten.
Afspraak maken Introductie Behandeling

 

Vrijblijvende introductie

Ontvang een vrijblijvende introductie behandeling

Inclusief analyse lichaamssamenstelling
Advies over passende behandelingen

  • Wanneer wilt u een afspraak plannen?